Prevádzkové hodiny alebo technický stav?
2014.07.11. 15:07
Zákazníci hľadajú väčšinou mladé vysokozdvižné vozíky, ktoré majú málo prevádzkových hodín, bez toho, aby boli zvedaví na predchádzajúcu prevádzku stroja, alebo aspoň na jeho stav pred rekonštrukciou. Ako to už trh ojazdených automobilov dostatočne potvrdil pre každého, počet najazdených kilometrov má iba informačnú povahu. Jedna vec je istá, že počítadlo prevádzkových hodín neposkytne žiadne informácie o reálnych technických hodnotách alebo technickom stave stroja (jedine, ak jeho dôveryhodnosť je preukázaná).
Samozrejme nechceme kaziť dobré meno maďarských predajcov vysokozdvižných vozíkov, veď je možné, že počítadlo prevádzkových hodín bolo zmanipulované dodávateľom exportérom s cieľom zvýšiť obchodné príležitosti, alebo dokonca predchádzajúci majiteľ ho musel vymeniť, keď v stroji bolo už 15.000 a výmenou sa znovu začal život vysokozdvižného vozíka. Väčšinou hľadajú zákazníci mladé vysokozdvižné vozíky, ktoré majú málo prevádzkových hodín, bez toho, aby boli zvedaví na predchádzajúcu prevádzku stroja, alebo aspoň na jeho stav pred rekonštrukciou. Ako to už trh ojazdených automobilov pre každého dostatočne potvrdil, počet najazdených kilometrov má iba informačnú povahu. Jedna vec je istá, že počítadlo prevádzkových hodín neposkytne žiadne informácie o reálnych technických hodnotách alebo technickom stave stroja (jedine, ak jeho dôveryhodnosť je preukázaná). Samozrejme nechceme kaziť dobré meno maďarských predajcov vysokozdvižných vozíkov, veď je možné, že počítadlo prevádzkových hodín bolo zmanipulované dodávateľom exportérom s cieľom zvýšiť obchodné príležitosti, alebo dokonca predchádzajúci majiteľ ho musel vymeniť, keď v stroji bolo už 15.000 a výmenou sa znovu začal život vysokozdvižného vozíka. Nový vysokozdvižný vozík, ale lacno! Všetko má svoju cenu, aj lacnota. Začnime tým, že si sami objasníme, z ktorého segmentu nových vysokozdvižných vozíkov chceme kúpiť. Z tých, ktoré ponúkajú európski alebo japonskí výrobcovia vo vyššej cenovej kategórii, alebo skôr hľadáme medzi lacnejšími čínskymi vysokozdvižnými vozíkmi, aby sme našli ten pravý. Je veľmi dôležité, aby sme neočakávali, že čínsky vysokozdvižný vozík bude súťažiť s japonským vysokozdvižným vozíkom. Len preto, že čínske vysokozdvižné vozíky ponúkame s japonskými motormi, ako sú napr.: Isuzu, Yanmar, Mitsubishi, Nissan, ešte nebudú japonské vysokozdvižné vozíky, dokonca Japonci tak veľmi nezasahujú ani do technológie výroby. Nezávisle od toho, dnes prichádzajú z čínskych výrobných liniek už celkom slušné vysokozdvižné vozíky. Vek a stav vysokozdvižného vozíka. Vybrať najnovší vysokozdvižný vozík nemusí byť tou najlepšou voľbou. Zákazníci často urobia tú chybu, že si vyberú najnovší vysokozdvižný vozík v presvedčení, že ten ešte málo pracoval. O čom to hovoríme? Tu je príklad: Ktorý by ste si vybrali z dvoch vysokozdvižných vozíkov? Prvý vysokozdvižný vozík má len tri roky a pracoval 40 až 80 hodín týždenne v nemodernej zlievarni, druhý vysokozdvižný vozík má už osem rokov, ale väčšinu času strávil v pokojnom kúte skladu v tichej samote a niekedy ho vybrali trochu pracovať, povedzme 10 hodín týždenne. Porovnanie jasne odráža o čom hovoríme a je dosť realistické. Sú samozrejme prípady, kedy počítadlo prevádzkových hodín zobrazuje aktuálne dáta a to môže byť dokonca rešpektované. Pri pravidelne vedenom servisnom zošite rozhodne nepretočili hodinky do mínusu. Zamyslite sa nad tým! Bohužiaľ, niektorí obchodníci zamieňajú šikovnosť s nechutnou, nemorálnou metódou oklamania zákazníkov. Tu je príklad aj na to: Vzácny predajca povie na vybraný vysokozdvižný vozík, že ešte nie je starý, prevádzkových hodín má tiež len okolo 3-4 tisíc. Nato sa opýtame na jeho stav. A teraz príde prekvapenie. Obnovený vysokozdvižný vozík a 3-4000 prevádzkových hodín. To predsa nikto nemôže myslieť vážne. Stačilo by toľko, že je opravený alebo vylepšený. Je to tak? Čo sa dá renovovať na mladom vysokozdvižnom vozíku s pár tisíckami prevádzkových hodín. Ak bol správne servisovaný, netreba ho veľmi ani opravovať. Kedysi, ešte v časoch bulharských strojov, rekonštrukcia znamenala toľko, že svedomití majstri rozobrali stroj na kúsky, potom ho opäť zbalili s hromadou nových dielov, zahŕňalo to všetko, od rekonštrukcie motora a prevodovky až po rekonštrukciu veže a pojazdového mechanizmu. Pretože keby to tak neurobili, potom by sme mohli hovoriť len o veľkej oprave. Lacný vysokozdvižný vozík je drahý vysokozdvižný vozík hovoria mnohí ľudia ktorí už majú za sebou niekoľko skrachovaných pokusov. O tomto naozaj nie je nič čo povedať. Môžete si vybrať lacnejší jeden, a potom kúsok po kúsku minúť 50 až 100 tisíc maďarských forintov na každú opravu. Tieto drobné opravy zvyčajne sprevádzajú vyššie dodatočné náklady ako keby sme si vzali nízkoúrokovú pôžičku a kúpili by sme trochu drahší a lepší stroj. Pozor: Stroj bez typového štítku nekupujte! V továrni je každý vysokozdvižný vozík vybavený typovým štítkom a na ňom sú uvedené najdôležitejšie informácie: § Výrobca: § Model: § Výrobné číslo: § Výška zdvihu: § Nosnosť: § Sériové číslo: V prípade japonských vysokozdvižných vozíkov výrobné číslo vo väčšine prípadov nie je uvedené. Sériové číslo na typovom štítku sa oplatí porovnať s vyrazeným číslom na podvozku za účelom kontroly.